CFMOTO X1000 G3 MUD z Portugalska

Photo of author

Autor: Matěj Oliva

Světová premiéra největší čtyřkolové novinky letošního roku se odehrála v portugalském Algarve a náš tým tam samozřejmě nechyběl. Jaké jsou bezprostřední dojmy z nového „bahňáka“? Jakou techniku v sobě tahle mašina skrývá? Pro koho vlastně je? A hlavně jak jezdí? Na všechny tyhle otázky najdete odpověď v našem videu!

CFMOTO X1000 G3 MUD

Jako základ posloužila samozřejmě třetí generace dvojválcového CFMOTO X1000 G3 s výkonem 92 koní. V bahně totiž potřebujete výkon a toho jak je známo není nikdy dost. Aby čtyřkolka měla lepší záběr, byla upravená převodovka a rychlejší stupeň H má kratší převod o 30%. To má sice za následek snížení maximální rychlosti, ale nekompromisní zátah, který navíc šetří variátor, který je v bahně extrémně namáhaný. 

Nejvýraznější změnou je ale samozřejmě podvozek. Obří gumy s bahenním vzorkem můžete dostat ve třech verzích, ale vždy obuté na ráfcích s technologií bedlock, která zajišťuje, že se guma z ráfku nezuje ani při hodně hrubém zacházení a podhuštění. Podvozek je také rozšířený a na rozdíl od klasické čtyřkolky je rozchod obou náprav  téměř stejný. Dalším nepřehlédnutelným prvkem je chladič a sání vyvedené na přední nosič.

Čtyřkolku tak můžete ponořit pod vodu až po úroveň řídítek a voda se vám do sání variátoru a motoru nedostane. Chladič má navíc možnost polohování do dvou poloh tak, aby fungoval i v nízkých rychlostech. Třetí poloha je pak servisní, kdy chladič můžete kompletně vyklopit a vyfoukat vodou. Vše chrání mohutný rám okolo celého systému. Celý spodek čtyřkolky je vybavený ochranným krytem, který chrání rám, motor i ramena před poškozením od kamení a kořenů. 

Aby jezdec neskončil po dni ježdění jako koule bahna, jsou tu rozšířené lemy, které jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži a fakt to funguje! Ani po průjezdu hlubokých louží jsem na oblečení neměl víc, jak pár kapek vody. Jízda v hlubokém bahně je hlavně o tom zatížit zadní část čtyřkolky a nechat předek zvednout nad bahno a na to potřebujete přídavné zadní stupačky.

Ty jsou ocelové a mají ostré trny, díky kterým nekloužou. MUD je jednomístný a místo zadní sedačky je tu speciální vodotěsný a hlavně bahnotěsný box. I s takovou mašinou samozřejmě můžete zapadnout, což se asi dřív, nebo později stane. Je tu proto nainstalovaný naviják v přední masce, který je už v základu. Co je ale zajímavější, vzadu najdete přípravu pro druhý naviják. Kdo někdy tahal zapadlou čtyřkolku z bahna, rozhodně ví, že to není vůbec špatná věc. 

Projede kdekoliv

A jak se na tom jezdí? První dojem je impozantní. Před řídítky máte velký box s chladičem a sáním, za ním barevný TFT displej. Na něm vidíte všechny potřebné informace a hlavně můžete nastavit i režim posilovače řízení a motoru. Čtyřkolka ze sedla celkově působí mohutným dojmem. 

Ten umocňují široké lemy, výška na velkých kolech a samozřejmě nástavba s ochrannými rámy. On je to taky pořádný kus stroje. Vidlicový dvouválec vydává bublavý zvuk, který budí respekt, ale rozhodně zbytečně neřve a nebudou o vás vědět o tři vesnice dál. Převodovka jde i u sotva rozjeté čtyřkolky naprosto hladce, což je věc, na kterou jsme si u posledních generací CFMOTO zvykli. 

Na přidání plynu reaguje dvouválec okamžitě a je z něj cítit chuť po otáčkách. Pro jízdu potřebuju v podstatě jen převod H a rovnou řadím 4×4, protože tyhle gumy to prostě potřebují a se zapojenou čtyřkolkou se Gladiator chová podstatně lépe. Už po prvních metrech je znát, že sedíte úplně na jiném stroji, než je klasická X1000. Vyšší kola i zdvihy jsou znát hlavně v zatáčkách, kde čtyřkolka víc plave. Bál jsem se ovladatelnosti na tvrdém povrchu, ale i tady funguje MUD velmi dobře, i když bahňácké gumy mají samozřejmě menší boční vedení. Velká a těžká kola jsou samozřejmě nápor pro podvozek. CFMOTO tak osadilo čtyřkolku svými nejlepšími tlumiči, které jsou navíc nastavitelné v předpětí, útlumu i odskoku.

Největší sranda je s mašinou samozřejmě v bahně. Tady dostanete okamžitě pocit, že projedete všechno, co se před vás postaví. Gumy mají skvělý záběr a je celkem jedno, do jak hluboké louže a jakou rychlostí vjedete. Bohužel jsme nedostali možnost vyzkoušet brodivost čtyřkolky v úplném extrému, takže možná někdy příště. Co bylo ale znát okamžitě je upravená převodovka. Motor má stejný výkon, ale díky změně převodového poměru je na H mnohem živější. Zátah motoru se těžko popisuje, ale kdo stojí za vámi, nezůstane čistý… Podepisuje se to samozřejmě na maximálce, která klesla k nějakým 100 km/hod. 

Bez kompromisů

Pro koho tahle mašina vlastně je? Pro každého, kdo se nebojí umazat, má rád pořádný terén plný bahna a chce stroj, který nepotřebuje žádné úpravy a hned z obchodu ho může odvézt na zatopený tankodrom. Nebo tam vlastně může dojet i po vlastní ose. Pneumatiky i čtyřkolka mají homologaci pro silniční provoz. 

Technické údaje

Motor

4-taktní, 8-ventilový dvouválec, SOHC

Vrtání x zdvih

91 mm x 74 mm

Převodovka

Automatická CVT – variátor / uzamykatelný přední diferenciál, vzadu rozvodovka.

Převody P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce)

Odpružení P/Z

Nezávislé, seřiditelné odpružení. Dvojitá ocelová A-ramena / Vlečená ocelová ramena

Brzdy

Kotoučové hydraulické

Nádrž

26 l

Délka

2 491 mm

Šířka

1 370 mm

Výška

1 390 mm

Rozvor

1 480 mm

Světlá výška

334 mm

Přední pneu

30×10-14

alt.30×9-14

Zadní pneu

30×10-14

alt. 30×11-14