Homologace čtyřkolek CFMOTO – L7e, T3b a jaký řidičák

Photo of author

Autor: Matěj Oliva

Když si kupujete auto, je všechno jasné. Musíte mít řidičák a musí vám být 18. Pak už jsou jen jedny značky, registrace a pojištění. U čtyřkolek je ale situace o něco složitější. Podívejme se na legislativu čtyřkolek a čtyřkolkářů.

Řidičák jen jeden

Čtyřkolka je fyzicky taková kombinace auta a motorky. Má čtyři kola, dvě stopy, ale zároveň řídítka. Legislativa je ale v tomto směru poměrně jednoduchá. Na čtyřkolku vám stačí řidičský průkaz skupiny B, tedy řidičák na auto. S jiným oprávněním do sedla na silnici nemůžete. 

Žlutá, nebo bílá?

O mnoho složitější je to s homologací čtyřkolky. Variant je tu několik a legislativa je tu mnohem složitější. Nejběžnější je provoz čtyřkolky s takzvanými “bílými” značkami. Tedy vlastně jenom s jednou, protože čtyřkolky mají SPZ jen vzadu. Homologace má označení L7e a čtyřkolka s touto homologací musí plnit emisní normu EURO 5+. Čtyřkolka s touto homologací musí mít na zadní nápravě diferenciál, který jde samozřejmě v terénu uzamknout. Důvodem jsou lepší jízdní vlastnosti na silnici. Taková čtyřkolka nemusí mít dálniční známku, ale na dálnici s ní můžete, pokud tomu odpovídá konstrukční rychlost. Na STK musíte s novým strojem po šesti letech, pak už každé 4 roky. V neposlední řadě musíte na čtyřkolce nosit certifikovanou přilbu s ochranou zraku. Většina čtyřkolek je homologována jako dvoumístná, pro spolujezdce platí stejná povinnost nosit za jízdy přilbu.

Složitější je to u čtyřkolek s homologací T3b. Takové stroje mají žlutou SPZ. Hlavním omezením je rychlost. Ta je omezena na maximálně 60 kilometrů v hodině, ale může být i nižší dle konkrétního stroje a jeho konkrétní homologace. Z toho důvodu také s touto homologací nesmíte na dálnice a rychlostní komunikace. Má to ale i své výhody. Takový stroj nemusí mít zadní diferenciál, což čtyřkolku zlevňuje. Kromě řidičského průkazu skupiny B můžete takovou čtyřkolku řídit i s Tčkem. Na čtyřkolce také nemusíte nosit přilbu, což se může hodit třeba při práci, úklidu sněhu a podobně, ale jinak samozřejmě přilbu více než doporučujeme. Na technickou musíte častěji, konkrétně na první po čtyřech letech a pak každé dva roky. S homologací T3b můžete mít i UTV nebo buginu, musí ale plnit maximální hmotnost 600 kg. 


Pokud stroj překročí hmotnost 600 kg, což se týká hlavně UTV, spadá pod homologaci T1b, což je vlastně stejná homologace, jakou má traktor. Maximální rychlost je omezena na 60 km/hod. Zbytek pravidel je stejných jako u T3b. 

CFMOTO Gladiato X1000 Homologace L7e