Podcast 7 – Jiří Novotný – Jak přežít na motorce

Photo of author

Autor: Matěj Oliva

Další díl Celkem Fajn Podcastu je na světě a v něm jsme uvítali Jirku Novotného – zkušeného instruktora autoškol a motoškol, místopředsedu asociace autoškol a motoškol ČR, šéfinstruktora projektů Učme se přežít a hlavního instruktora Týmu silniční bezpečnosti v oblasti bezpečnosti na motorkách v provozu, zahraničního lektora, zakladatele kurzů pro něžné pohlaví Promotozeny.cz a dlouholetého propagátora bezpečné jízdy.

Tento podcast je v mnoha ohledech výjimečný a velmi poučný, a troufám si říci, i důležitý. S Jirkou se už nějaký pátek znám a vím, jak učí motorkáře zdokonolavat své schopnosti a učí i řidiče aut vnímat motorkáře jako nejzranitelnější účastníky provozu. Upozorňuje na největší nebezpečí současných silnic a vysvětluje, jak mohou moderní technologie i správné návyky a prvky pasivní bezpečnosti zachránit život.

Jeho kurzy, kterými ročně projdou tisíce absolventů, se soustředí na všechny aspekty provozu. Ve svých kurzech společně třeba i s Jiřím Heiníkem školí policisty, majitele motoškol, profesionální řidiče, samozřejmě i bežné motoristy a jeho kurzy prošla letos i třeba první dáma.

Jirka je mj. mimořádně schopný lektor v zahraničních destinacích (např. Katar, SAE, Keňa), kde skvěle reprezentuje Českou republiku na poli vzdělávaní v oboru auto/moto bezpečnosti a je to bezpochyby odborník na slovo vzatý. Jeho inovativní pohled na výuku, nové trendy s využitím virtuální reality, dotykových a reflexních trenažerů potvrzují, s jakým zájmem a zápalem se věnuje této mimořádně důležité činnosti.

Co se v podcastu třeba dozvíte

Kdo má na starosti výber otázek v autoškole

Co nejvíc ohrožuje motorkáře v silničním provozu

Proč je mobil za volantem největší hrozbou pro motorkáře

Za kolik % nehod si mohou sami motorkáři

Poslouchat za jízdy muziku ano či ne ? A co telefonování…?

Jak se řidiči mohou naučit včas vnímat motorkáře a předvídat jejich pohyb

Jak funguje výuka třeba v Kataru či v Keni, kde Jirka často přednáší

Co se trénuje na polygonech a ve virtuálních simulacích

Jak projekt typu „Učme se přežít“ mění přístup k bezpečnosti

Jaké jsou vhodné motorky pro „holky“

S jakými motorkami se potkáte v jeho kurzech

Jak ho napadlo se pustit do projektu pro ženy – www.promotozeny.cz

Jak funguje ve výuce virtuální realita …a mnoho dalších zajímavých informací

V rámci kurzů Jirka Novotný a jeho tým používají i speciálně upravené tréninkové elektromotorky naší CFMOTO elektrické divize ZEEHO, modely ZEEHO City Play, které uzpůsobili na tréninky tak, že přestože se jedná o elektromotocykly, mají plnohodnotnou spojku a věřte, že na první dobrou se ne hned každý rozjede … Kurzy a aplikace Učme se přežít pomáhají budovat automatické reakce a zdravé návyky. Každý detail rozhoduje – a někdy i zachraňuje život. Poslechněte si silný a inspirativní rozhovor o tom, že na silnici jde především o vzájemný respekt a pozornost.

Statistiky nehod motorkářů v České republice

V roce 2024 se v Česku stalo téměř 4 000 dopravních nehod s účastí motorkářů. To je výrazně více než v předchozích letech: například v roce 2020 jich bylo 3 233, v roce 2021 to kleslo na 3 129, v roce 2023 se počet zvýšil na 3 504 a loni už dosáhl čísla 3 996.

Z těchto nehod vyplývá, že 81 motorkářů zemřelo, přičemž celkový počet obětí na silnicích byl nejnižší od roku 1961.

Dalším zajímavým údajem je, že 40 % nehod motocyklistů zavinili řidiči aut, často kvůli přehlédnutí motorkáře nebo špatnému odhadu jeho rychlosti. Přitom 13,5 % těchto nehod skončilo těžkým nebo smrtelným zraněním.

Z hlediska ročních trendů lze vidět, že:

  • Mezi lety 2011 a 2021 počet nehod motorkářů s těžkým zraněním se snížil z 583 na 329 případů.
  • Během téže dekády bylo evidováno přibližně 35 324 dopravních nehod s účastí motocyklu, 846 usmrcených a 5 120 těžce zraněných motocyklistů.

Zajímavé je i evropské srovnání: v letech 2011–2018 bylo v ČR usmrceno 9,3 motocyklistů na milion obyvatel, což je lehce pod evropským průměrem (9,7).

Statistická data ukazují i věkové riziko — nejvíce nehod s vážným zraněním nebo úmrtím bývá u jezdců ve věku 35–44 let, následováni skupinami 25–34 a 45–54 let